Thermische desinfectie voor steriele instrumenten en oppervlakken

Home ›› Thermische Desinfectie

Thermische desinfectie is erg belangrijk voor hygiënisch werken. Het is noodzakelijk om een desinfectans te gebruiken dat onder andere werkzaam is tegen het hepatitis B-virus (HBV), het hepatitis C-virus (HCV) en het humaan immunodeficiëntievirus (hiv). Thermische desinfectie gebeurt bijvoorbeeld wanneer ergens bloed op is gekomen of bij een besmetting met een materiaal waarin bloed zichtbaar is.

Desinfectie kan op thermische basis of chemische basis. Thermische desinfectie gebeurt met water tussen de 65 en 100°C of met stoom en wordt gebruikt om bacteriën te doden. Items die niet bestand zijn tegen hoge temperaturen en waarvoor geen alternatief is, worden chemisch gedesinfecteerd.

Een goede thermische desinfectie van de instrumenten is belangrijk voor een steriele omgeving en bevordert de levensduur van de instrumenten. Volgens internationale normen (EN ISO 15883) en nationale richtlijnen mogen voor de reiniging alleen gevalideerde procedures worden gebruikt. Voorafgaand aan thermische desinfectie of chemische desinfectie moeten de materialen altijd schoongemaakt worden.

thermische desinfectie apparatuur

Thermische desinfectie - de vier fasen

Thermische desinfectie kent vier fasen die elkaar allemaal aanvullen. Allereerst wordt alles als voorbereiding met koud water zonder toevoegingen gespoeld, zodat grove verontreinigingen en schuimvormende substanties weggespoeld worden. Daarna worden de instrumenten of oppervlakken gereinigd met warm of koud water, meestal 5 minuten lang en met temperaturen tussen 40 en 60°C. Het is afhankelijk van de materiaaleigenschappen en de nationale richtlijnen of er gekozen wordt voor pH-neutraal of alkalisch reinigingsmiddel.

Fase 3 is thermische desinfectie. Door gedemineraliseerd water te gebruiken worden bij thermische desinfectie vlekken, afzettingen en corrosie op de instrumenten en oppervlakken vermeden. Na thermische desinfectie komt het drogen. Om de droogtijd korter te maken, kan er direct na de thermische desinfectie een naspoelmiddel worden gebruikt. Daarbij wordt gelet op de bestendigheid van het materiaal en de biocompatibiliteit. Een goede droging van de instrumenten is erg belangrijk. Bij het gebruik van chemicaliën is het belangrijk dat de aanwijzingen van de fabrikant worden opgevolgd wat betreft concentratie, temperatuur en inwerktijd.

Voor een juiste desinfectie is belangrijk dat…

• er altijd goed gereinigd wordt;
  • er alleen chemisch gedesinfecteerd wordt in situaties waarvoor dat in de richtlijnen staat aangegeven;
  • er uitsluitend gebruik wordt gemaakt van wettelijk toegestane desinfectiemiddelen;
  • verdunnen en doseren alleen gebeurt volgens wettelijk gebruiksvoorschrift, zoals vermeld op de bijsluiter of het etiket.

thermische desinfectie

Thermische desinfectie bij Dental Partners

Voor thermische desinfectie bieden wij Miele thermodesinfectoren. Keuze uit RVS of wit, wel of niet gekoppeld aan processoftware. Dat wij alleen topkwaliteit apparatuur leveren is eigenlijk niet zo bijzonder. Wij zorgen altijd voor persoonlijke aandacht en service van hoge kwaliteit.

U wilt de beste prestaties voor de tandheelkundige verzorging van uw patiënten. Daarom kiest u voor de beste kwaliteit van uw apparatuur. Dental Partners biedt u een breed scala aan apparatuur op het gebied van sterilisatie en desinfectie die u in staat stelt om de beste kwaliteit zorg te leveren. Zo hebben we de Summox One. Dit compacte systeem zorgt voor een complete desinfectie- en sterilisatiecyclus die slechts 15 minuten duurt. Het wassen, desinfecteren en steriliseren gebeurt in een combinatie van verschillende technologieën, met onder andere een innovatief lage temperatuur proces op plasmabasis. U plaatst de gebruikte instrumenten in een container en ze zijn na een kwartier gesteriliseerd en weer klaar voor gebruik.

Dental Partners is uw partner die alle zorgen voor praktijkinrichting en apparatuur uit handen neemt. Wij zorgen voor een totaalplan, exact afgestemd op uw specifieke wensen en behoeften. Voor uw apparatuur vindt u bij ons de nieuwste producten van gerenommeerde merken, zodat u werkt met ‘state of the art’ apparaten en instrumenten. Wij nemen door onze jarenlange ervaring op veel fronten zorgen weg.